Grosserer Anders Fonnesbechs Legatfond

Persondatapolitik

Grosserer Anders Fonnesbechs Legatfond

  1. Registrering og behandling af personoplysninger
    Grosserer Anders Fonnesbechs Legatfond, CVR nr. 31833728 (”Fonden”) udøver aktiviteter i henhold til Fondens fundats, herunder gennemfører de i Fondens fundats fastsatte uddelingsaktiviteter, og Fonden modtager som led heri personoplysninger om legatarer, som behandles af Fonden.

    Fonden er ansvarlig (dataansvarlig) for behandlingen af disse personoplysninger, som er underlagt vilkårene i denne Persondatapolitik.

  2. Hvilke personoplysninger opbevares og benyttes?
    Fonden behandler følgende kategorier af personoplysninger om legatarer:
    • Navn, adresse og e-mailadresse 
    • Bankoplysninger
    • Dåbsattest
    • Civilstand
    • Årsoplysninger fra SKAT
    • CPR-nr.

      Personoplysninger behandles af Fonden i digitaliseret og fysisk form.

  3. Formålene med behandling

    Fonden behandler personoplysningerne for at udøve aktiviteter i henhold til Fondens fundats, herunder navnlig at gennemføre de i Fondens fundats forudsatte uddelingsaktiviteter.

    Behandling af personoplysningerne vil være begrænset til, hvad der er nødvendigt for at opfylde de pågældende formål.


  4.  Indsamling af persondata
    Persondata, som behandles af Fonden, vil typisk være oplyst af legatarerne eller indsamlet af Fonden fra offentligt register eller offentlig kilde.

  5. Grundlag for behandling af personoplysninger

    Det retlige grundlag for Fondens behandling af personoplysninger er en eller flere af følgende:

    • Opfyldelse af vedtægtsmæssige bestemmelser om uddeling af legater og forvaltning af Fondens aktiver samt andre vedtægtsmæssige og fondsretlige bestemmelser,
    • Varetagelse af en legitim interesse for Fonden, hvor hensynet til legatmodtageren eller anden registreret persons interesse ikke går forud herfor,
    • Opfyldelse af lovbundne oplysningsforpligtelser over for offentlige myndigheder.


  6. Deling af personoplysninger

    Følgende fysiske og juridiske personer vil i relevant omfang kunne få adgang til personoplysninger som led i Fondens behandling heraf:

    • Fondens bestyrelsesmedlemmer
    • Fondens sekretær
    • Fondens IT-leverandør og revisor, bank- og advokatforbindelse
    • SKAT og andre relevante danske myndigheder

    Deling/videregivelse sker alene, hvor det er nødvendigt af hensyn til Fondens behandling og varetagelse af en legitim interesse.

    Personoplysninger kan i forbindelse med sagsbehandlingen overføres til andre lande både inden og uden for EU. Selskabet udvælger nøje sine samarbejdspartnere og lægger afgørende vægt på, at oplysningerne altid behandles forsvarligt og i henhold til gældende lovgivning. 


  7.  Varighed af opbevaring

    Fonden opbevarer personoplysningerne, så længe det er nødvendigt for at kunne varetage de interesser, der begrunder registrering og behandling af de pågældende data. Dette beror på en konkret vurdering i hvert tilfælde.


    Alle ansøgninger opbevares for et længere tidsrum, navnlig med henblik på at sikre dokumentation for fondens udlodninger og med henblik på at kunne fastslå, hvorvidt ansøgere tidligere har modtaget udlodninger fra fonden. Fortegnelse over modtagere af fondens udlodninger opbevares således som udgangspunkt på ubestemt tid, men det afhænger navnlig af ansøgningens karakter, lovgivningsmæssige og vedtægtsmæssige krav, hvilket konkrete oplysninger, der beholdes.


  8. Sikkerhedsforanstaltninger
    Fonden sikrer personoplysninger gennem såvel tekniske som organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger med henblik på at beskytte den registrerede persons oplysninger mod uvedkommendes adgang, manipulation, destruktion/sletning eller tab af oplysninger.

  9. Den registreredes rettigheder

    De fysiske personer, som Fonden opbevarer oplysninger om, legatarerne, har følgende persondata-rettigheder i forhold til Fonden:

    • Adgang til at få oplyst hvilke personoplysninger om den pågældende, der er registreret af Fonden.
    • Ret til få berigtiget urigtige oplysninger om den pågældende registreret af Fonden.
    • Ret til at få slettet oplysninger om den pågældende, når registreringen ikke længere er nødvendig for opfyldelse af formålene i pkt. 3 og ikke forhindres af en opgave/pligt, der påhviler Fonden i medfør af dansk eller EU-lovgivning.
    • Ret til at begrænse behandling af persondata om den pågældende, når rigtigheden eller urigtigheden af de omhandlede persondata ikke kan konstateres, eller personoplysningerne skal bruges som bevismiddel.
    • Adgang til at få fremsendt i et struktureret, almindeligt og maskinlæsbart format, evt. per e-mail, til den pågældende selv, eller til en af den pågældende ny udpeget advokat eller anden tredjemand, de oplysninger, den pågældende selv har afgivet til Fonden.

  10. Ændring af persondatapolitik
    Nærværende persondatapolitik vil løbende kunne justeres af Fonden for at efterleve de til enhver tid gældende persondataregler.

  11. Kontakt

    Hvis den registrerede har indvendinger mod Fondens behandling af dennes personoplysninger, opfordres den registrerede til at kontakte Fonden på legat@gaf-legatfond.dk.

    Den registrerede har også ret til at klage til Datatilsynet i forhold til sine rettigheder og over Fondens behandling af den pågældendes personoplysninger. For yderligere oplysninger henvises til Datatilsynets hjemmeside 

     www.datatilsynet.dk.


Se vores Cookies politik her